niedziela, 23 marca 2014

Chleb gryczano - amarantusowy bezglutenowy :)

Powiem szczerze,że nie myślałam iż taki chleb w ogóle wyjdzie . Ale Fasola chciała,mąk w domu pod dostakiem różnistych to czemu by nie zrobić ;) I zrobiłam i wyszedł .Sam w sobie jest ciężki i dość wilgotny a co za tym idzie dwie kromki spokojnie na śniadanie wystarczą :) I do tego bogaty w błonnik i inne cuda zdrowotne .Nie będę tu pisać wszystkich zalet gryki i amarantusa ,ponieważ  czasu i miejsca by nie starczyło .Zainteresowanych odsyłam do stron http://www.zywienieczlowieka.pl/index.php?p=1_30_Gryka-w-a-ciwo-ci-prozdrowotne oraz http://www.cbr.edu.pl/rme-archiwum/2011/rme41/dane/7_1.html


SKŁADNIKI - na 2 keksówki

900 gram mąki - u mnie to było 500 gram mąki gryczanej i 400 z amarantusa
800 ml letniej wody
40 gram drożdży świeżych
1 łyżka cukru lub miodu
3 łyżeczki soli
dowolne ziarna

Drożdże rozpuścić w wodzie z cukrem. Do miski wsypać mąki i sól oraz ziarna. Osobiście lubię z żurawiną i wsypałam jej garść oraz sezam i siemię lniane. Wlać wodę z drożdżami i dokładnie wymieszać łyżką. Ciasto jest dość ścisłe.Odstawić na godzinę do wyrośnięcia. 
Formy wysmarować oliwą i posypać którąś z mąk . Wyłożyć ciasto.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180st. około 50-60 minut do zrumienienia skórki. Wierzch chlebów w trakcie pieczenia spryskiwać wodą aby skórka była bardziej chrupiąca. 




Tak na zakończenie dodam ,że zakwas żytni na chleb nastawiony,więc kto wie czy następne pieczywo nie będzie tym na zakwasie :) Udanych eksperymentów chlebowych :)


2 komentarze:

  1. cudny:) ja ja bym chciała, żeby ktoś mi taki upiekł.

    Proszący o kawałek chleba Back Taste ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prosty w zrobieniu jest :) Znajoma też piekła i wyszedł jej wspaniale :)
      Radzę spróbować zrobić :)

      Usuń